Happen, trappen en pitten

Renswoude / Weesp 80 km | Op de fiets Happen trappen en pitten. Gaat dit leuk worden? Met de e-bike hebben we altijd de wind mee dus we gaan een ‘klein’ rondje van 4 dagen proberen. Na dag 1 volmondig ja fietsvakantie is leuk!

We proberen zoveel mogelijk groene natuur te pakken en duiken het fietspad op langs het Vallei kanaal richting Leusden. Voor Leusden slaan we af richting den Treek en onze eerste stop is in Soesterberg. We proeven hier nog de soldaten cultuur van vroegere tijden. Over een tankbaan worden we zelfs ingehaald door aftandse tank (als we hier de oorlog mee moeten winnen….) en veel marechaussees. We zien verdachte spionnen,  drukkende legermensen, deserteurs en amerikaanse soldatenliefjes. We fietsen over het de basis Soesterberg wat inmiddels een groot museum is geworden. Een bezoekje waard, wie weet gaan we het hier ooit eens van binnen bekijken. Voor nu gaan we door.

Via de lage en hoge vuurse tussen Baarn en Hilversum door willen we richting het Gooise meer fietsen. Per ongeluk fietsen we langs paleis Soestdijk. Wat leuk! En verassend dat het paleis aan een drukke weg ligt terwijl we zoveel bos hebben gezien!

Net als kasteel Renswoude heeft paleis Soestdijk ook een zichtlijn vanuit het huis. Bij ons het grand kanaal  met een fontein die het nooit doet en bij het paleis een heel lang voet/fietspad met de Naald van Waterloo ter ere van Willem 2. Misschien moeten ze in Renswoude ook maar een kunstwerk ipv een fontein neer zetten in het middelpunt van de kom. Die kan teminste niet uit en het kunstwerk is iets waar je oog opvalt en een zichtlijn bijzonder maakt.

Als Hollander moet je bij de highlight paleis Soestdijk zijn geweest. We gaan niet naar binnen want we zijn net japannertjes, schieten een foto en door. Volgens het infobord is  restaurant de Generaal in de buurt en we gaan daar na opzoek voor een lunch.

Tijdens onze autoritten naar Amsterdam komen we altijd een stukje mooi bos met stuifduinen tegen. Daar moeten we een keer wandelen zeg ik dan tegen Harry. Met de fiets rijden we er net langs. Maar we fietsen door over de heide naar Laren. In Laren veel dure huizen en belaberde fietspaden. Geld genoeg maar het fietspad opknappen? Ho maar! We kijken goed om ons heen of we nog bekende Nederlanders kunnen spotten maar niets gezien achter heggen en hekken.

Dus we fietsen het vestingstadje Naarden in. Een walhalla voor fotograven want het fotofestival is gaande! Vind ik leuk, een paar enorme werken kan ik gratis en voor niets bekijken. Weer een toeristische plek waar we effe kijken, wat drinken en door fietsen.

De hele fietsroute hebben we beschut door het bos gefietst en nu boem, opeens zijn we het bos uit en fietsen op een dijk onder de A1 door. Tijdens woon/werk autoritten vraagt Harry zich elke dag af, wat die fietsers daar doen. Nu was hij de fietser en heeft hij het ervaren.

Fiets kapot

Er klopt iets niet met de fiets… ik trap mij het appenzuur! Volgens mij heb ik een lekke band, of mijn beentjes zijn op… geen idee! We ruilen van fiets en volgens mij fiets de fiets van Harry lichter. Ik moet even moed indrinken in Muiden en we strijken neer bij de sluis waar de Vecht het IJmeer in stroomt. Ome Co schenkt een ijskoude schippersbitter in en we nemen even een lekker hapje bij de borrel. En wat zien we daar…. een bekende Nederlander die door de sluis geschut wordt. Politiewoordvoerder Klaas Wiltink.

En dan de laatste 5 kilometer, Weesp een naoorlog dorpje volgens Google. Het is me toch een leuk oud havenstadje…. Hotel het Hart van Weesp snel gevonden verbazend groot hotel in de oude dorpskern. We gaan bij de buren Aaltje dineren. Aaltje was een keukenmeid en heeft haar recepten opgeschreven in een veelvoudig hergedrukt kookboek en is de leidraad voor het keukenpersoneel. Ouderwets lekkere zachte kropsla, biefstuk in goeie laag echte roomboter gebakken en een heerlijke beanaise saus met een advocaattruffel toe. Nog even uitbuiken tijdens een wandeldelingetje door het mooie stadje en in bed gedoken. Dag 1 was zeer geslaagd!