Vet lekker, vezels!

Deel 2 | De eerste officiële stap bij de sportschool is een gesprek met de gewichtsconsulente. Inclusief meten en wegen! Uiteraard heb ik de afgelopen dagen enorm veel gegeten. Zolang het kan doen, dacht ik!

Ik heb gezorgd dat alle kliekjes op waren. Nog snel vette hap gemaakt met heerlijke gebakken piepers met kippenpootschnitzel, doperwten en witlofsalade! Net voor het gesprek met de personal trainer heb ik ook nog effe flink zwaar gelucht met natuurlijk een cracker met roomboter en gemberjam, als zoete finale. Samen met grootste beker vol warme chocomel met extra cacaopoeder, kaneel en chilipoeder natuurlijk! Allemaal extra gewicht voor de weging.

De confrontatie

En toen op de weegschaal! Thuis is de weegschaal altijd iets vriendelijker dan bij de dokter of gewichtsconsulent. Wanneer ik thuis iets achterover hang scheelt dat een kilo. En vaak staat de wijzer net voor de streep. Bij de sportschool hebben ze een high tech weegschaal met computerprogramma en strenge blik van personal trainer. Dus smokkelen is geen optie. De weegschaal geeft naast mijn gewicht ook gegevens over mijn bmi, iets met vet percentages en nog veel meer kilo’s. Ik heb het niet opgeslagen allemaal, te veel cijfertjes, lettertjes en tabelletjes. Natuurlijk voldoe ik niet aan de normen en waarden van een sportschool!

Vervolgens gaan we mijn eetdagboek doornemen. Opbouwende kritiek begint al over het ontbijt. Yoghurt met appel en rozijnen. Die rozijnen mogen niet meer! Tss… Lekker vezelbommetje met pure vruchtensuiker, wat is daar nu mis mee? Mueslibrood als tussendoortje en lunch is ook fout, klinkt zo gezond! Teveel suikers in de rozijnen en brood bestaat uit enkelvoudige koolhydraten. Haverbiscuitjes… ook niet goed! Tjonge jonge! Ik mag ook niets, zelfs geen gezonde pure chocola met ongezouten hazelnoten!! Mijn personal trainer is echt niet leuk!

Overgeven

Maar vooruit, mijn personal trainer is deze maand de baas, ik probeer te luisteren en de opdrachten goed uit te voeren. Mijn eet opdracht deze week is alleen maar hoofdmaaltijden uit de schijf van vijf eten. Drie hoofdmaaltijden, nul tussendoortjes! Tegenvaller, want je moet toch altijd 3 tussendoortjes nemen volgens de gezonde voedingsrichtlijnen?

Daarnaast krijg ik theorie over de enkelvoudige/snelle koolhydraten in witmeelproducten. Het advies is de volkorenproducten lees meervoudige/ langzame koolhydraten te gebruiken. Dat is geen straf, volkoren is zelfs lekkerder. De langzame koolhydraten geeft een constante bloedsuikerspiegel, geen hoge pieken en diepe dalen. Daardoor is het lekker trek gevoel minder aanwezig. Meervoudige koolhydraten is dus een goed middel om lusten te onderdrukken.

Wat er funest aan mijn gezonde meervoudige haverbiscuitjes is de suiker. Suikers zijn uit den boze! Die geven enorme schommelingen in je bloedsuikercurve. In plaats van verzadigend gevoel vraagt suiker om meer suiker…. Mag niet!

Vet!

Dit wordt dus een week met veel groentjes en vet veel vezels en duurzame koolhydraten, zonder lekkere trek zoethoudertjes! Gelukkig geen vet beperkingen anders was mijn humeur naar nul gegaan. Vet lekkere volle turkse yoghurt mag en roomboter ook!

En volgende week… mag ik weer tussendoortjes want dat hoort bij een gezonde voeding! Dus ik ga deze week braaf op een houtje bijten. Tandarts ook weer blij! Die geeft al jaren het advies om iets met stokjes te doen!

Wordt vervolgd….